Je browser is verouderd.
Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en een betere ervaring op het web en op deze website.

Meer dan 50.000 70-plussers waren vorig jaar aan de slag als werknemer ook al zijn ze al lang met pensioen. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën.

Ronald Mahy (72) is koerier voor medische stalen. Tien jaar geleden ging hij na een carrière in de verzekeringssector met pensioen. Hij vertelt: “In het begin was dat heel leuk, zeeën van tijd, leuke dingen kunnen doen: sporten, fietsen. Maar na een tijdje ben je wel rond. Ik wilde toch ook iets meer zingeving. Ik wilde dus nog ergens een jobke doen. Ook om financiële redenen natuurlijk. Als je met pensioen gaat, valt toch wel een deel van je inkomen weg.”

In totaal zijn er in ons land meer dan 50.000 70-plussers aan het werk, onder meer via Nestor, hét uitzendkantoor voor gepensioneerden.

“We zien dat steeds meer bedrijven op zoek zijn naar betrouwbare en gemotiveerde medewerkers, maar het is niet zo gemakkelijk om die te vinden. Onze mensen, de 70-plussers willen echt bezig blijven en hebben zin om nog iets te doen. Wij koppelen hen aan deze bedrijven.”
Nicolas

Nicolas Moerman

- Bestuurder Nestor

Ronald werkt nu twee dagen in de week, een heel ander ritme dan vroeger, maar dat is ideaal voor hem.

“Het werkt ontspannend omdat alles kan en niets moet. Uiteindelijk heb ik altijd mijn basis, zijnde mijn pensioen. Alles wat daarbovenop komt is meegenomen. Ik kan dat dus veel rustiger invullen, ook op de baan. Vroeger kon ik me druk maken als er file was: Ik ga te laat zijn voor die vergadering, dit en dat. Dat is er nu allemaal niet meer. Ik ben nog niet afgeschreven. Ik maak me nog nuttig, of ik denk dat toch. Ik werk mee in een bedrijf waar ik graag werk. Voor mijzelf geeft dat enorme voldoening. "

Aan het werken blijven tot ver na het pensioen, het is een kleine minderheid van de mensen die het doet. Vaak ook deeltijds of met een minder zwaar takenpakket. Maar de groep wordt wel steeds groter.

Dat 70-plussers steeds vaker aan de slag gaan tijdens hun pensioen, werd ook opgepikt door DeMorgen. Ook Nestors Ronald, conciërge in het Plopsa Hotel (73) en Walter, chauffeur bij Foodbag (72) kozen voor een bijverdienste via Nestor. Beide senioren halen voldoening uit hun bijverdienste, maar ook het financiële aspect is een welkom extraatje! Lees hun verhaal hier.